Czym są metody portfelowe?
Do najbardziej popularnych i najczęściej znanych metod portfelowych możemy zaliczyć: macierz cyklu życia produktu, macierz rynkowej atrakcyjności, macierz branżowej atrakcyjności, macierz oceny rynku ADL, macierz siły atrakcyjności i konkurencyjności branży General Electric oraz macierz rozwoju udziału w rynku, który zwany jest macierzą BCG. Do metod portfelowych nazywamy zbiór narzędzi, które umożliwiają dokonywanie oceny wielorakich możliwości działania. Ponadto pozwalają na określenie pozycji przedsiębiorstwa w przyszłości. Przedstawiają w graficzny sposób w dwuwymiarowej przestrzeni przewidywane rezultaty oddziaływania wzajemnego na siebie kontrolowanych i niekontrolowanych czynników przez firmę. Z reguły na osi odciętych prezentowane są kontrolowane czynniki, zaś na osi rzędnych przedstawione są niekontrolowane czynniki. Macierz strategiczną tworzą w układzie współrzędnym relacje pomiędzy tymi czynnikami. Ponadto te metody umożliwiają dość dokładnej analizy konkurencyjnej sytuacji przedsiębiorstwa w różnorodnych segmentach rynku.